الخميس، 28 فبراير 2019

مستخلص ورقة: دور المعلوماتية في التعليم والتعلم

دور المعلوماتية في التعليم والتعلم

م. فهيمة الهادي الشكشوكي
المركز الوطني لتخطيط التعليم والتدريب / ليبيا

مؤتمر " المعلوماتية توجهات مستقبلية "
بغداد – العراق 28 – 30 / 8 / 2001 
المستخلص


          ورقة " دور المعلوماتية في التعليم والتعلم "، تناقش وتحلل تطور استخدام الحاسوب في التعليم،كما تبرز أهمية توسيع دائرة استخدامه لمواجهة تحديات القرن العلمية والتقنية والتعليمية تلك التي تربط تعلم الحاسوب بمفهوم الأمية، حيث يقاس محو الأمية التقنية بمدى التمكن من استخدام الحاسوب.

          تستعرض الورقة الأسس المناسبة لاستخدام الحاسوب في كافة مراحل التعليم ومستوياته بإدخال مفهوم التقنية والحاسب الآلي في التعليم والتعلم كمادة تعليمية وكوسيلة تعلم معتمدة على تقنية الصوت والصورة ، هذا بالإضافة إلى تطوير المناهج عن طريق استخدام البرمجيات التعليمية وتدريب وإعداد المدرسين والمدربين الخبراء المؤهلين للتعامل مع الحاسوب كوسيلة جديدة للتعلم والتدرب، كما تستعرض الورقة دور شبكة المعلومات الدولية - الإنترنت - في العملية التعليمية مع عرض تصور لفصل تعليمي / مؤسسة تعليمية وفق دراسة مقارنة.
وتخلص هذه الورقة إلى حث الخبراء التربويين على تفعيل دور الحاسب الآلي في المناهج التعليمية والتدريبية وفق الامكانات المتاحة وبما يخدم الأهداف التربوية في إطار عصري.
وختاما تعرض بعض التوصيات لإدراج تقنية الحاسوب وفق برنامج زمني يتوافق وواقع التعليم والتدريب حاليا.

ملاحظة: مع صاحبة الورقة ساهم في الإعداد والتزويد بالمراجع: عبد الرزاق معتوق شليبك

The role of informatics in education

Eng. Fahima H. Shakshouki             

National Planning Center for Education and Vocational Training / libya

The conference on Informatics : Future Aspects
Bagdad – Iraq 28 –30 / 8 / 2001

Abstract

This paper which is entitled ‘ The role of informatics in education ` discusses and analyses the developing use of computers in the field of education.
It also underlines the significance of extending the use of computers in face of the challenges of the century in the fields of science, technology and education.
Such challenges have given a new meaning to illiteracy, whereby the term eradication of illiteracy is measured by the capacity to use a computer. The paper also covers the main principles applicable when using computers in various educational levels, whereby the concept of technology and computers are introduced into the field of education as an academic subject and as an educational means depending on the technology of multimedia.
In addition to this, such an approach allows for the development of educational curricula through the use of educational software programmes which also aid in the training and preparation of teachers and trainers so that they become capable of dealing with computers as a new method of teaching and training.
The paper discusses the role played by the world wide web as an effective educational tool. An educational module is presented in the form of a class or institute as part of a comparative study.
To sum up, this paper encourages educational experts to activate the role of computers in academic and vocational curricula, depending on the resources available and in line with educational objectives which are presented in a modern framework. The paper puts forward several recommendations on how to merge computer technology in accordance with a time schedule that takes into account current realistic educational and vocational circumstances.

ليست هناك تعليقات: